5 rokov UBP očami Miroslava Majcina

K príležitosti 5. výročia založenia UBP sme pre Vás pripravili sériu blogov s našimi hlavnými predstaviteľmi. Radi by sme Vám touto cestou priblížili ľudí zodpovedných za úspech progresívnej značky UBP. Prvý rozhovor nám poskytol Miroslav Majcin, riaditeľ externého predaja.

  1. Stojíš za zrodom UBP. Čo bol ten popud založiť v Universale Broker Pool?

Po dlhých a poučných rokoch v silnej medzinárodnej poisťovni som aj vzhľadom na moju povahu cítil, že práca v korporácii už viac nie je, aspoň na nejaký čas, pre mňa. Popravde, cítil som sa tam už čiastočne vyhorený. Navyše, nie som veľký fanúšik prísnych firemných pravidiel. Som skôr voľnomyšlienkár s liberálnejším prístupom k životu. Hľadal som niečo, kde môžem kreovať vlastnú predstavu o podnikaní a zároveň ostať v segmente finančného sprostredkovania. Prišlo mi, že broker pooly sú na to ako stvorené. Je tu  legislatívny rámec, ktorého sa držíme a ctíme základné dohody. No samotná realizácia obchodných aktivít je už na nás. V projekte, ktorý som nazval jednoducho UBP (Universal Broker Pool) a v dnešnej dobe by sa dal po 5 rokoch existencie parafrázovať na Úspešný Biznis Projekt, zhmotňujeme vo finančnom priestore hodnoty, ktoré ctím. Sú to nezávislosť (resp. sloboda), profesionalita a férovosť. Takýto slobodný priestor vytvárame za pomoci Universalu v UBP aj pre ostatných kolegov. Samozrejme, s požehnaním generálneho riaditeľa Marcela Zeleňáka a s plnou dôverou akcionárov.

  1. Ako by si definoval základný princíp fungovania v UBP?

Fungujeme na princípe absolútnej samostatnosti. Kolegovia, ktorí vyznávajú rovnaké hodnoty ako my, si môžu v UBP  zrealizovať svoju predstavu o podnikaní. Bližšie by som to popísal nasledovne. Pridajte sa k nám. Vytvorte si vlastnú značku, vlastnú kariéru, vlastné pravidlá. Čokoľvek podľa vašich predstáv. Je to vaša vec. Prinášajte kvalitné služby v rámcoch platnej legislatívy. Komunikujte ako vám to vyhovuje, komunikujte online. Je to len na vás. Zabezpečíme vám úplný servis, vytvoríme vám priestor, aby ste mohli rásť. A biznis si robte ako uznáte za vhodné. Sami si nastavíte svoju obchodnú stratégiu. Budujete svoj vlastný brand. Do ničoho vás nenútime, nemáte žiadnu povinnosť. Za nás je to SLOBODA.

3. Nechýba nôž na krku? Je takýto slobodný biznis model dostatočne
úspešný?

Som presvedčený o tom, že motivácia každého jedinca musí byť vnútorná. Ak ty sám nechceš, môžem skúšať urobiť čokoľvek a nepohnem s tebou. Sú určité metódy ako zvýšiť seba záujem, ale ak nemáš vnútornú motiváciu a nechceš sa posúvať vpred, tak s tým neurobím nič. Osobne mi nevadí ani takýto prístup. Jednoducho sú tu aj takí obchodníci, ktorí potrebujú profesijne dožiť. Užívať si svoj pokoj, pohodu. Vybudovali si svoj kmeň, stále im generuje vlastný biznis a slušné zárobky. Môžu mať 58 rokov a týmto štýlom so svojim životným štandardom dožijú aj do 70 či 80-tky. Objem spravovaných klientov im síce pomaličky upadá, ale stále sú na úrovni, kde si zarobia pekné peniaze. Sú spokojní, majú spokojných klientov. To, že už nenaháňajú ďalší nový biznis a už nerastú, je v úplnom poriadku. Niektorí zase prídu totálne namakaní, hladní po úspechu a po kariérnom raste. Čiže niektorí si pomaly užívajú zaslúžený dôchodok, kde zbierajú plody svojej dlhoročnej práce a niektorí raketovo rastú. Šliapu a sú radi, že to môžu konečne robiť pod svojou vlastnou značkou. Je v tom určitá rovnováha.

  1. V čom spočíva tvoj manažérsky vklad?

Pracujeme s dopytom. Keď niekto z UBP niečo potrebuje, môže mi kedykoľvek zavolať resp. napísať a my mu radi spolu s kolegami na podpore predaja pomôžeme. Na druhú stranu nie je to úplne o pravidelných poradách a zbytočných mítingoch. Raz ročne sa stretneme na konferencii a raz na brífingu, kde si povieme strategické veci. Tento rok sme to kvôli korone spojili dohromady s 5. výročím UBP. S obchodníkmi komunikujem, posielam im informácie ale nevodím ich za ručičky. Je to na vlastnej vnútornej motivácii. B2B, presnejšie H2H princíp. Human to Human. Všetko je to o ľuďoch. Aktuálne máme na Facebooku uzatvorenú komunikačnú skupinu UBP News, kde spoločne zdieľame know-how, úspechy nápady a vylepšenia. 

  1. Ovplyvnil COVID 19 obchodný model UBP?

V istom zmysle určite. Keďže sa nemožno stretávať, nábor nových kolegov resp. štruktúr sa čiastočne obmedzil. Spomaľuje to budovanie nových štruktúr ale aj samotný rast už existujúcich divízii.  Zákaz organizácie firemných akcií nás donútil presunúť termín konferencie a pod. Samozrejme na situáciu sme reagovali a ako alternatívu sme spravili elektronické resp. digitálne vyhodnotenie. Neskôr sme sa stretli aj osobne, odovzdali si výročné ceny a oslávili spoločné úspechy. V tejto dobe to bolo nakoniec celkom dobré riešenie. Nejako markantne nás to v tomto zmysle nezasiahlo. Medziročne stále rastieme. Korona dokonca pomohla rozhýbať niektoré poisťovne ale aj finančné inštitúcie, aby konečne zainvestovali a rýchlejšie sa preklopili do digitálneho prostredia. Okrem neživotného poistenia už vieme na diaľku robiť aj investície a životné poistenie úplne bez papiera. To, čo dlhé roky nešlo, sa zrazu pohlo vpred. Aj poisťovne sa preklopili behom mesiaca do digitálu. Chýba síce styk s ľuďmi, čo spôsobuje ochladzovanie obchodných vzťahov, ale všetko zlé je na niečo dobré. Každý kto chce, si nájde svoju cestu.

  1. Keby si mal zhodnotiť 5 rokov existencie UBP, splnili sa tvoje ambície? Si spokojný s doterajším vývojom?

Som spokojný. Samozrejme vždy to môže byť aj lepšie 😉 Každopádne, po 5 rokoch od vzniku tvoríme pekný podiel na produkcii Universalu, ktorý stále rastie. Aktuálne sa pohybujeme na úrovni 20% z celkovej produkcie spol. Universal, maklérsky dom – čo predstavuje obrat tržieb vo výške cca 2 milióny €. V zásade úplne nezáleží na veľkosti podielu. Záleží na tom, či sú kolegovia a predovšetkým ich klienti spokojní. O to tu predsa na konci dňa ide. O klienta, ktorý keď je spokojný, nemá dôvod na zmenu. Naopak, rád sa pochváli a odporučí naše služby aj svojim známym. To posilňuje našu stabilitu. Počas 5 rokov sme si prešli určitým vývojom a ako celok sme v UBP produkciou nikdy nepoklesli. Zoptimalizovali sme procesy aj pri nábore, robíme napr. hlbší screening prichádzajúcich subjektov, a tak sa vieme lepšie vyvarovať špekulantom s nepeknými úmyslami. Na začiatku sa nám ich zopár vyskytlo, ale toto riziko sme minimalizovali a určite je to celkovo dobré. Značka UBP získala na sile, brand awareness nám v segmente finančného sprostredkovania pomerne rýchlo rastie. Pobočky sa nám rozrastajú. Okrem centrály v Bratislave, sme už pod vlastnou vlajkou zastúpení aj v Trnave, v Martine a v ďalších viac ako 40 regiónoch majú pod vlastnou značkou pobočky naši biznis partneri.

  1. Čo sa ti za tých 5 rokov nepodarilo?

Ako som už spomenul, nepodarilo sa mi odfiltrovať špekulantov. Nikomu nevidím do hlavy. Mám tendenciu ľuďom skôr veriť, čo beriem ako svoju slabú stránku. Mám to jednoducho v povahe. Dávam ľuďom šancu, nech si biznis robia po svojom. Tiež nám nevyšli niektoré nábory (resp. rokovania o spolupráci s novým potenciálnym biznis partnerom), kde som sa na spoluprácu ľudsky veľmi tešil. Nevadí, tak to asi malo byť. Neviem presne, čo stojí za neúspechom pri týchto náboroch. Každopádne, stojíme si za svojimi hodnotami a kvalitou poskytovaných služieb. Ak totiž chcete poskytovať naozaj kvalitné služby dlhodobo, tak to nie je zadarmo. Viem si predstaviť, že kolegovia, s ktorými som diskutoval o spolupráci, sa nakoniec rozhodli pre ponuku konkurencie, čisto na základe jedného parametru a to výšky provízie. Z môjho pohľadu to nie je úplne zmysluplné ale budiš. V zásade takto funguje prirodzená selekcia. My si stojíme za našimi službami a rovnako za výškou odmeny, ktorú si za tieto služby účtujeme.   

  1. Ako sa dívaš na headhunting v konkurenčných vodách?

Nie som veľmi zástanca rozbíjania štruktúr v rámci prechodov do iných firiem. Rozbíjať tím ma neteší. Keď ma niekto osloví sám od seba, potom ponuku nemám problém dať a spím dobre. Naopak, nerobím nálety. Skôr si potenciálnych spolupracovníkov na oslovenie vyberám cielene, väčšinou na základe už vytvoreného osobného vzťahu. Zväčša je to na základe podnetu druhej strany, ktorá si nepriamo alebo aj úplne na priamo ponuku vlastne pýta. Dopytuje sa ako fungujeme, aké výhody spolupráce ponúkame a pod. Cca 50% z našich existujúcich štruktúr, tvoria také, čo k nám prišli sami. Niekde sa zasialo semienko, ktoré keď sa polieva, vyrastie do krásnej spolupráce. Mohlo to byť na osobnom stretnutí, golfe, káve, alebo nás v pozitívnom svetle odporučil nejaký kolega či obchodný partner, prípadne si pomáhame cieleným marketingom. Je to o systematickej práci, pretože od prvého kontaktu k nadviazaniu spolupráce niekedy prejdú mesiace a niekedy aj roky.

  1. Pri úspešnom nábore idú ľudia priamo za tebou alebo za značkou UBP?

Budovať novú značku nie je úplne jednoduché. Preto som to na začiatku otočil a nový brand UBP som spojil so svojou osobou, resp. tvárou, ktorá už vo vodách nášho biznisu bola známa. Aktuálne je to už minimálne pol na pol. Polovica príde cez osobné preferencie na moju osobu alebo niekoho z radov našich partnerov a polovica na základe marketingovej kampane či odporúčania. Citlivo volíme nástroje komunikácie, kde vo väčšej miere prevláda online priestor, no ako to na Slovensku chodí, kto nemá billboard, ako keby ani neexistoval 😉 Stavili sme teda aj na overené klasiky. A zafungovalo to. UBP je značka, ktorú sme spoločne vystavali na silných hodnotových základoch a na známych myšlienkových pilieroch. Aktuálne sa nielen pri náboroch riadim mottom:  „Zdieľanie je cesta. Keď si budeme pomáhať, úspešní môžeme byť všetci“.

  1. Stíhaš popri takto časovo náročnej práci rodinu?

Je to určite vec pohľadu. Ja som presvedčený, že áno. Viem si ale predstaviť, že moja pani manželka Deniska, ktorej by som sa chcel touto cestou poďakovať za trpezlivosť a toleranciu, si myslí niečo iné. Napr. z času na čas, sa ma zvykne spýtať: „Vieš niečo urobiť spontánne? Viem, ale musím to mať naplánované 😉“.

Pravdou je, že sedieť na viacerých pracovných stoličkách je vyčerpávajúce. Je toho požehnane. Víkendy ale nepracujem a venujem sa rodine. Cez týždeň vozím deti ráno do škôlky a občas sa mi podarí prísť domov skôr. Tým pádom stíhame krúžky. Korona má aj pozitívnu stránku. Okrem čistejšieho vzduchu som získal možnosť tráviť viac času s rodinou. Home office nie je jednoduchý na organizáciu času, no keď sa optimalizácia času podarí, výsledkom je zvýšená efektivita práce. Podarilo sa. Aspoň som netrávil dlhé hodiny v aute. Veľa pracovných vecí vyriešime online, čo pred pandémiou nebolo vôbec mysliteľné. Tento biznis sa však dlhodobo bez osobného kontaktu nedá robiť úplne naplno, čiže je to také dočasné riešenie.

  1. O čo ťa UBP pripravilo?

To, čo som obetoval, sú priatelia. Kvôli nedostatku času som bol nútený obmedziť množstvo kontaktov. Každá životná etapa prináša niečo nové a každá má svoje priority. Mením sa a menia sa aj moje priority. Logicky aj okruh ľudí s ktorými prichádzam do styku. Priateľstvá prichádzajú a odchádzajú. A tie najsilnejšie prežijú. Občas sa vidíme aj s kamošmi z bývalej práce. Ideme si spolu zabehať. Alebo ak ide niekto známy okolo na motorke, vybehneme sa spolu vyvetrať. Dáme pivko, uvaríme guláš, večer prespí a na druhý deň frčí ďalej. Vytváram si okruh nových priateľov v práci a v okolí. Je to asi prirodzené. 

  1. Čo robíš pre svoju psychohygienu?

Dokážem vypnúť pri športe, hudbe alebo pri filme. Rád bicyklujem, ale z časových dôvodov sa teraz viac venujem behu. Vyčistím si tým úžasne hlavu. Ráno pred prácou si vybehnem a počas trasy mi napadne kopa skvelých vecí. Mám po ruke telefón a všetko si zaznamenám, lebo to, čo nie je zapísané, neexistuje. Na filmy veľmi nemám čas, ale kúpil som si streamovaciu službu, kde je množstvo inšpiratívneho obsahu. Mám ju aj v telefóne a viem sa tak dostať k obľúbenému programu ľahko vždy, keď potrebujem refreš a zároveň je na to vhodný časopriestor. Čo sa týka hudby, nemám vyhranený obľúbený žáner, no viem sa pri nej poriadne vyblázniť. Duševne i fyzicky. Rovnako ocením operu, rock, metal, rap, disko tancovačky či grécke alebo chorvátske rytmy. Každý štýl má svoje čaro.  

Ďakujeme za rozhovor Miro. Na nás v redakcii najviac zapôsobilo tvrdenie, ktoré máš uvedené na webstránke www.ubp.sk:

Som pripravený spraviť maximum preto, aby vaše pôsobenie na poli finančného sprostredkovania bolo príbehom kontinuálne opakujúcich sa úspechov.

Nech sa ti v UBP naďalej darí napĺňať svoje poslanie.

S úctou a pozdravom
redakcia Lead Level

Ďakujeme, že nás čítate. Ak Vás článok zaujal a premýšľate nad vstupom do poolu medzi universálnych brokerov, neváhajte nás kontaktovať na info@ubp.sk